Kit Manipulatif Action Potential atau KMAP terdiri daripada potongan-potongan ion yang berwarna-warni dan kad manila dengan semua komponen membran sel neuron serta keluk graf action potential.
Pelajar dibahagikan kepada kumpulan (minimum 2 orang sekumpulan) dan setiap kumpulan diberikan satu ’Kit Manipulatif action potential’ atau ’KMAP’.
Para pelajar akan mengikuti arahan, langkah demi langkah untuk melihat bagaimana ion bergerak dalam fasa yang berbeza semasa resting potential, action potential; depolarization, repolarization dan hyperpolarization. (APPENDIX1)
Di samping itu, para pelajar juga perlu menjawab soalan-soalan yang berkaitan dalam setiap langkah semasa aktiviti dijalankan.
(APPENDIX 1)
Terdapat enam fasa pergerakan ion mengikut keluk graf action potential. Fasa 1 hingga 5 mempunyai beberapa soalan yang perlu dijawab oleh pelajar. Soalan-soalan ini membantu pelajar untuk menerangkan pergerakan ion bagi setiap fasa. (APPENDIX 2)
Pensyarah berperanan sebagai fasilitator dalam perbincangan pelajar. Keadaan ini secara tidak langsung dapat membantu pelajar untuk membuat hubungkait di antara satu fasa dengan fasa yang seterusnya.
Kit Manipulatif Action Potential-KMAP |
Para pelajar akan mengikuti arahan, langkah demi langkah untuk melihat bagaimana ion bergerak dalam fasa yang berbeza semasa resting potential, action potential; depolarization, repolarization dan hyperpolarization. (APPENDIX1)
Di samping itu, para pelajar juga perlu menjawab soalan-soalan yang berkaitan dalam setiap langkah semasa aktiviti dijalankan.
(APPENDIX 1)
Terdapat enam fasa pergerakan ion mengikut keluk graf action potential. Fasa 1 hingga 5 mempunyai beberapa soalan yang perlu dijawab oleh pelajar. Soalan-soalan ini membantu pelajar untuk menerangkan pergerakan ion bagi setiap fasa. (APPENDIX 2)
Pensyarah berperanan sebagai fasilitator dalam perbincangan pelajar. Keadaan ini secara tidak langsung dapat membantu pelajar untuk membuat hubungkait di antara satu fasa dengan fasa yang seterusnya.
ACTION POTENTIAL
MANIPULATIVE KIT (KMAP) instruction
Follow the instruction and answer the
question given.
Phase 1
·
Close
both Na+ gated channel and K+
gated channel.
·
Place
11 Na+ and 4 K+ on
the outside of the neuron.
·
Place
1 Na+ and 11 K+ on the inside of the neuron
PHASE 1 |
i. What is the name of this phase? Place the label on the graph.
ii. Which part of the axon is more positive or more negative? Give reason for your answer.
Phase 2
·
Open
one Na+ gated channel. K+ gated channel remain close.
Move 1 Na+ ion across the
gated channel
PHASE 2 |
Phase 3
·
As
the first Na+ move down the
axon, open the second Na+ gated channel, move 9 more Na+ into the axon.
PHASE 3 |
i.
What
is the name of this phase? Place the label on the graph.
ii.
Which
part of the axon is more positive or more negative?
Give reason for your
answer.
iii.
The
opening of one Na+ gated channel stimulates other Na+ gated
channel to open. More Na+ move
into the axon. What is the name of the
process?
iv.
What
will happen if depolarization does not reach threshold level?
Phase 4
·
Close
both Na+ gated channels.
·
Open
K+ gated channel.
·
Move
6 K+ out of the axon.
PHASE 4 |
i.
What
is the name of this phase? Place the label on the graph.
Phase 5
·
Na+
gated channel remain close.
·
Move
5 K+ out of the axon.
PHASE 5 |
i.
What
is the name of this phase? Place the label on the graph.
Phase 6
·
Move
3 Na+ out of the axon and 2 K+ into the axon using sodium potassium pump
until all the ions are back where they started
PHASE 6 |
No comments:
Post a Comment